Dołącz online

Ważnym elementem naszej kampanii są działania prowadzone online. Internet, obok domu, stał się jednym z kluczowych miejsc, gdzie dochodzi do przemocy wobec kobiet*. Cyberprzemoc, obejmująca groźby, nękanie i molestowanie, dotyka coraz więcej dziewcząt* i kobiet*. W naszej kampanii stawiamy na edukację, zwiększanie zaangażowania oraz dostarczanie praktycznych narzędzi, które pomogą chronić się przed tymi zagrożeniami. Chcemy, aby każda z nas czuła się bezpieczna – również w przestrzeni cyfrowej.

Poniżej znajdziesz pakiet informacji na temat przemocy ze względu na płeć, w tym infografiki, które możesz udostępniać w swoich mediach społecznościowych. Razem możemy zmieniać rzeczywistość – dołącz do nas i pomóż szerzyć wiedzę!

Definicja przemocy ze względu na płeć

Przemoc ze względu na płeć to zjawisko obejmujące różne formy agresji i dyskryminacji, które są wymierzone w kobiety* i dziewczęta* z powodu ich płci. Jest to poważne naruszenie praw człowieka, mające destrukcyjny wpływ na życie ofiar/ocalałych od przemocy, ich zdrowie fizyczne i psychiczne, a także możliwości rozwoju społecznego i ekonomicznego. 

Polska a Konwencja Stambulska – dlaczego wciąż mamy problem?

W Polsce przemoc wobec kobiet wciąż jest poważnym problemem. Obecne przepisy nie uwzględniają jej systemowych źródeł ani jej głęboko zakorzenionych przyczyn kulturowych. Brakuje kompleksowych działań prewencyjnych, a przemoc wobec dziewcząt* i kobiet* wciąż postrzegana jest jako prywatna sprawa, a nie problem praw człowieka. 

Brak kompleksowych działań prewencyjnych oznacza, że dziewczęta* i młode kobiety* nie mają dostępu do edukacji na temat swoich praw, mechanizmów ochrony oraz sposobów reagowania na przemoc. Ofiary/ocalałe od przemocy są pozostawiane same sobie, a sprawcy nie ponoszą odpowiedzialności za swoje czyny. Może się to wiązać z brakiem wsparcia, a nawet z odrzuceniem przez rodzinę, znajomych lub społeczność. W sytuacjach, w których przemoc jest postrzegana jako prywatna sprawa, instytucje państwowe (np. policja, służba zdrowia, opieka społeczna) nie zawsze reagują odpowiednio na zgłoszenia przemocy.

Różnorodne dziewczęta* i młode kobiety* uczestniczące w projekcie Safer Cities for Girls* podkreślały, że regularnie odczuwają zagrożenie lub brak poczucia bezpieczeństwa w przestrzeni publicznej. Ich poczucie niepewności wynika z doświadczeń związanych z płcią, dyskryminacją oraz nierównymi relacjami władzy między mężczyznami a kobietami. Uczestniczki projektu wyrażały frustrację związaną z koniecznością brania osobistej odpowiedzialności za swoje bezpieczeństwo, ponieważ brakuje kompleksowych działań miejskich, które mogłyby zapewnić im ochronę. Prawie 90% dziewcząt i młodych kobiet biorących udział w inicjatywach Safer City for Girls* zaapelowało do władz publicznych o poważne podejście do problemu braku bezpieczeństwa w przestrzeni publicznej oraz o podjęcie działań, które nie będą obwiniać ofiar przemocy ze względu na płeć, gróźb i molestowania, na które są narażone. Dziewczęta* i młode kobiety*, w całej swojej różnorodności, pragną możliwości swobodnego poruszania się w przestrzeni publicznej bez obawy przed molestowaniem, zastraszaniem czy przemocą. 

Czas na zmiany i realne działania!

Statystyki, które otwierają oczy na przemoc

Badania wskazują, że:
ponad 80% kobiet doświadczyło molestowania seksualnego w miejscach publicznych
do molestowania najczęściej dochodzi w otwartej przestrzeni publicznej (np. na ulicy), w środkach transportu publicznego i na imprezach masowych (na koncertach, w barach)
76% kobiet było świadkami molestowania ulicznego
po raz pierwszy tego typu agresji doświadczamy średnio w wieku 12 lat
sprawcami molestowania w przypadku kobiet są wyłącznie, bądź głównie, mężczyźni (98%).

„Molestowanie w przestrzeni publicznej”, Niebieska Linia, dostęp 23 września 2024, https://www.niebieskalinia.pl/aktualnosci/aktualnosci/molestowanie-w-przestrzeni-publicznej„Fakty i dane na temat molestowania w miejscach publicznych”, Stand Up International, dostęp 23 września 2024, https://www.standup-international.com/pl/pl/facts

Prawa kobiet nieheteronormatywnych

Miejskie strategie bezpieczeństwa nie uwzględniają potrzeb dziewcząt* i kobiet*, nawet w tak dużych miastach jak Warszawa czy Kraków. Badania dotyczące poziomu bezpieczeństwa są prowadzone bez uwzględnienia kryterium płci oraz perspektywy intersekcjonalnej, co oznacza, że pomijane są istotne kwestie dotyczące sytuacji migrantek, uchodźczyń, kobiet nieheteronormatywnych, osób z niepełnosprawnościami, o innym kolorze skóry niż biały, czy o niskich dochodach. Konsekwencje tej sytuacji są poważne: kobiety należące do marginalizowanych grup nie mają dostępu do adekwatnych form wsparcia, co prowadzi do ich wykluczenia; ich sytuacja (w kontekście bezpieczeństwa) nie jest odpowiednio monitorowana i badana, co sprawia, że ich potrzeby pozostają niewidoczne dla decydentów; prowadzi to również do braku zaufania kobiet* do instytucji publicznych, co może przekładać się na mniejszą gotowość do zgłaszania przestępstw i szukania pomocy w sytuacjach kryzysowych.

Oznacza to również, że szkoły – będące ważną częścią przestrzeni miejskiej – nie są dostosowane do zapewnienia bezpieczeństwa i równości, szczególnie dziewczynkom* należącym do grup marginalizowanych. Młode uchodźczynie, które brały udział w projekcie Safer Cities for Girls*, wskazywały na zwiększone ryzyko doświadczenia przemocy, wynikające z barier językowych, izolacji kulturowej i dyskryminacji, których doświadczają zarówno w szkołach, jak i w przestrzeni publicznej, oraz w postaci mowy nienawiści. Ich obawy pogłębia nieznajomość lokalnych norm i brak wystarczających sieci wsparcia. Jedna z młodych uchodźczyń z Ukrainy powiedziała: „Chcesz się chronić przed wojną, chcesz żyć. A później słyszysz […]: „Spier*** na Ukrainę!”.

Dziewczęta* i młode kobiety* z mniejszości etnicznych, w tym Romki, doświadczają podwójnej dyskryminacji ze względu na pochodzenie etniczne i płeć, a także są bardziej narażone na nękanie i przemoc w przestrzeni publicznej z powodu stereotypów i uprzedzeń rasowych. Dziewczęta* i młode kobiety* ze społeczności Głuchych napotykają unikalne wyzwania związane z bezpieczeństwem ze względu na bariery komunikacyjne, które mogą prowadzić do poczucia izolacji, trudności w dostępie do służb ratunkowych oraz braku udogodnień w przestrzeni publicznej, w tym w środkach transportu. Niedostosowane strategie i polityki oznaczają, że np. szkoły nie posiadają odpowiednich narzędzi i procedur, by reagować na przemoc motywowaną uprzedzeniami, jak homofobia, rasizm czy ableizm. Dziewczyny* doświadczające takich form przemocy często nie otrzymują odpowiedniego wsparcia ani ochrony. 

Przestrzenie publiczne muszą być miejscem, w którym każda dziewczyna* i młoda kobieta* czuje się bezpieczna, akceptowana i wspierana, bez względu na swoje pochodzenie, tożsamość czy sytuację życiową! Kampanie antyprzemocowe wciąż są potrzebne, ale to za mało! Czas na konkretne zmiany! Wspierajmy działania, które realnie poprawią bezpieczeństwo i równość w naszych miastach oraz uwzględniają perspektywę intersekcjonalną.  

Prawa kobiet nieheteronormatywnych

Strach i przemoc  to codzienność dla wielu osób nieheteronormatywnych w Polsce. Zajmuje ona jedno z najniższych miejsc w Unii Europejskiej w zakresie ochrony praw osób LGBTQI+. Według danych z 2024 roku, 98% osób LGBTQI+ w Polsce doświadczyło homofobii, a prawie 90% zadeklarowało brak zaufania do instytucji państwowych i policji.

Brak perspektywy intersekcjonalnej w miejskich strategiach bezpieczeństwa ma szczególnie negatywny wpływ na sytuację lesbijek i osób transpłciowych. Doświadczają one dyskryminacji i przemocy na wielu poziomach – zarówno z powodu swojej orientacji seksualnej czy tożsamości płciowej, jak i innych cech, takich jak płeć, wiek, czy przynależność do grupy mniejszościowej. Osoby transpłciowe i lesbijki często doświadczają przemocy motywowanej nienawiścią, zarówno fizycznej, jak i psychicznej, w przestrzeni publicznej oraz prywatnej. Brak w strategiach uwzględnienia ich specyficznych potrzeb prowadzi do niedostatecznej ochrony tych osób przed przemocą oraz nękaniem. Grupy społeczne są pomijane przy tworzeniu programów interwencyjnych i wsparcia, co pogłębia ich wykluczenie oraz narażenie na przemoc i dyskryminację.

Źródło: ILGA-Europe, „Rainbow Map 2024”, dostęp 23 września 2024, https://rainbowmap.ilga-europe.org/.  

Każdy zasługuje na bezpieczne życie. Wspólnie możemy to zmienić!

Problem cyberprzemocy

Badania opublikowane w 2024 r. wykazały, że 39% internautek mieszkających w Polsce doświadczyło cyberprzemocy, a 64% zaobserwowało przemoc skierowaną przeciwko innym kobietom. Takie zjawiska jak obraźliwe komentarze, groźby, nękanie czy upublicznianie prywatnych informacji to jedne z głównych form cyberprzemocy, które wpływają na ich poczucie bezpieczeństwa i dobrostan psychiczny. 

Z badań Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę wynika, że problem cyberprzemocy dotyka również młodsze pokolenie. Z przeprowadzonego w 2013 roku przez fundację Feminoteka badania ankietowego wśród młodzieży gimnazjalnej i licealnej wynika, że ofiarami różnych form cyberprzemocy wśród uczniów i uczennic w szkole zdecydowanie częściej padają dziewczęta niż chłopcy. Cyberprzemocy doznała ¼ uczniów i ponad 1/3 uczennic.

Wyniki badań wskazują na konieczność podejmowania szeroko zakrojonych działań edukacyjnych i prewencyjnych. Ważne jest podnoszenie świadomości zarówno wśród dzieci i młodzieży, jak i dorosłych użytkowników i użytkowniczek internetu, aby przeciwdziałać przemocy i wspierać osoby jej doświadczające.

Spurek, S. (2024). Cyberprzemoc wobec kobiet w Polsce. Raport na podstawie badań przeprowadzonych przez pracownię badawczą IQS sp. z o.o. [online] dostępny w: https://sylwiaspurek.pl/raport-cyberprzemoc-10-online.pdf [Dostęp: 23 września 2024].

J. Włodarczyk, K. Makaruk, P. Michalski, M. Sajkowska, Ogólnopolska diagnoza skali i uwarunkowań krzywdzenia dzieci. Raport z badań, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, 2018, [online] dostępne na: https://diagnozakrzywdzenia.pl/raport.pdf, dostęp: 17.06.2019. 

Rola sojuszników

Wychowywanie się w środowisku, w którym przemoc jest obecna lub akceptowana, utrudnia chłopcom i młodym mężczyznom naukę budowania zdrowych, równorzędnych relacji z dziewczynami* i kobietami*. To z kolei może skutkować trudnościami w komunikacji, empatii oraz rozwiązywaniu konfliktów bez użycia przemocy.

Zaangażowanie mężczyzn jako sojuszników praw kobiet* odgrywa ważną rolę również w naszej kampanii. Dobre sojusznictwo polega na aktywnym wsparciu i solidarności z osobami doświadczającymi dyskryminacji lub wykluczenia, poprzez słuchanie ich potrzeb, podnoszenie ich głosu oraz działanie na rzecz zmiany społecznej. Sojusznicy nie przejmują przestrzeni ani nie mówią w imieniu innych, lecz wspierają i wzmacniają tych, którzy doświadczają niesprawiedliwości. 

Pobierz grafiki

Kampania ma zasięg ogólnopolski i odbędzie się w październiku 2024 roku. Zapraszamy do aktywnego udziału poprzez:

Udostępnianie spotu kampanijnego w mediach społecznościowych lub w swoim miejscu pracy, nauki, aktywizmu (np. w szkole, uczelni, kinie, ośrodku kultury, urzędzie czy komunikacji miejskiej): Zobacz spot

Dołączenie do kampanii w mediach społecznościowych – udostępnij materiały kampanijne (grafiki i dane) lub pobierz plakat i wywieś go w widocznym miejscu: Dołącz online

Wspólne celebrowanie 11 października Międzynarodowego Dnia Dziewczyn*  poprzez dołączenie do konferencji „Bezpieczniejsze miasta. Rozwiązania i rekomendacje dla instytucji i społeczności w zakresie profilaktyki przemocy wobec dziewcząt* i młodych kobiet*”: Szczegóły na stronie

Zapoznanie się z wynikami badań przeprowadzonych w ramach projekty Safer Cities for Girls* – poznaj publikację podsumowującą część badawczą projektu i podziel się nią w swoim środowisku pracy, nauki lub aktywizmu: Działaj lokalnie

Wdrażanie rekomendacji projektowych w lokalnej społeczności – zapoznaj się z metodologią spacerów eksploracyjnych i przeprowadź je w swojej okolicy, by razem budować bezpieczniejszą przestrzeń: Działaj lokalnie; możesz również skorzystać z bezpłatnych konsultacji dla instytucji publicznych, mających na celu opracowanie spersonalizowanego Planu Działania (Action Plan) na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa dziewczyn* i młodych kobiet*: Zmień swoją instytucję

Stworzenie własnego ZINa promującego przesłanie kampanii i zgłoszenie go do konkursu. To wyjątkowa okazja, aby kreatywnie wyrazić swoje wsparcie: Konkursy

Zaangażowanie w aktywizm na rzecz bezpieczeństwa dziewcząt* i młodych kobiet*– poznaj przewodnik WAVE oraz inicjatywę  G*AG, aby wspólnie działać na rzecz bezpieczeństwa dziewcząt* i młodych kobiet*: Zostań aktywistką*

Dołącz do nas i wspólnie zmieniajmy przestrzeń miejską na lepsze!

Skip to content